Kontakte

Maarten Rijks

Dr. Wim Maas

22. Juni 2020

Successful defence for Heijmans in copyright battle

We have successfully represented listed Dutch property development firm Heijmans Vastgoed BV (Heijmans) in a preliminary injunction proceeding against EU Chalets and Lark.

The dispute concerned the copyright of Heijmans ONE, an innovative mobile 'tiny house' for single-person households designed between 2013 and 2014 for Heijmans. In November 2019, Heijmans noted that a modular home with a striking resemblance to the Heijmans ONE, called the Eco-One, was being sold and produced by EU Chalets and LARK.

Following our action, EU Chalets and Lark have been ordered to:

• immediately cease and desist in selling and producing the Eco-One within the EU
  • publish a rectification on their website, and
  • to pay costs.

More information, including the full decision (in Dutch), can be found on Boek9 and IE-forum

Commenting on the case, partner Maarten Rijks, said:

This is a significant victory for our client who can now protect the copyright of their flagship Heijmans ONE product. It's also the latest win for our international IP group, which continues to move from strength-to-strength.”

The team was comprised of partners Maarten Rijks and Wim Maas (IP), and associate Lucas de Groot (IP).

Succesvolle verdediging voor Heijmans in strijd om auteursrecht

Internationaal advocatenkantoor Taylor Wessing stond het beursgenoteerde Heijmans succesvol bij in een kort geding tegen EU Chalets en LARK.

Tussen 2013 en 2014 ontwierp Tim van der Grinten van architectenbureau MoodBuilders voor Heijmans Vastgoed B.V. de Heijmans ONE. Een innovatief verplaatsbaar tiny house voor eenpersoonshuishoudens. In november 2019 constateerde Heijmans dat een modulaire woning met een opvallende gelijkenis met de Heijmans ONE, genaamd de Eco-One, werd verkocht en geproduceerd door EU Chalets en LARK.

De voorzieningenrechter oordeelde op 12 juni 2020 dat de Heijmans ONE auteursrechtelijk beschermd is en de Eco-One van EU Chalets en LARK hier inbreuk op maakt. EU Chalets en LARK zijn onder meer veroordeeld om de verhandeling van de Eco-One met onmiddellijke ingang in de gehele EU te staken en gestaakt te houden op straffe van een dwangsom, om een rectificatie op hun websites te plaatsen en de proceskosten te voldoen.

Meer informatie en het volledige vonnis is terug te vinden op de websites van Boek9 en IE-forum.

Partners Maarten Rijks en Wim Maas (IP) en Associate Lucas de Groot (IP) stonden het Heijmans succesvol bij in deze zaak.

Met meer dan 150 internationale experts op het gebied van Intellectueel Eigendom en Technology is Taylor Wessing één van de meest erkende advocaten kantoren op dat gebied wereldwijd. Deze maand nog werd de sectie bekroond in de IAM patent 1000 ranking, waaronder een recommended individual onderscheiding voor (onder andere) partner Wim Maas. Partner Maarten Rijks werd dit jaar benoemd als leading individual door World Trade Mark Review WTR1000.

Newsletter-Anmeldung

Wählen Sie aus unserem Angebot Ihre Interessen aus!

Jetzt abonnieren

Patents Technology & Life Sciences

Taylor Wessing recognised as top firm for patents in four countries, in IAM Patent 1000

18. Juni 2020